A tavalyi év végén számos családi kedvezményt jelentettek be, melyek közül az egyik legfontosabb az adó-visszatérítési támogatás lett. A Kormány új otthonteremtési programja 2021. január 1-én hatalmas sebességgel indult el, melynek segítségével, még több család számára válik elérhetővé egy új ingatlan megvásárlása, vagy akár megépítése.
A támogatáshoz kapcsolódó feltételeket Az adó-visszatérítési támogatás nyújtását az új lakások építéséhez, vásárlásához kapcsolódó lakáscélú támogatásról szóló 16/2016. (II.10.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szabályozza.
Korábbi összefoglalónkban már olvashattad, miként tudsz felkészülni és hogyan tudod megigényelni a kedvezményt. Most pedig készítettünk egy tudásbázist arról, milyen speciális feltételeknek kell eleget tenned folyósításkor, illetve mi történik a támogatás visszafizetése esetén.
- Milyen feltételekkel utalja ki a bank a megigényelt összeget?
A kedvezmény összegének kifolyósításához szükséges a támogatási szerződést aláírni.
A Magyar Állam nevére szóló jelzálogjog, illetve elidegenítési- és terhelési tilalom feltüntetése a tulajdoni lapon legalább széljegyként.
Amennyiben építési telek megvásárlására is felhasználásra kerül a támogatás, úgy az adásvételi szerződésben szereplő összegről kiállított áfás számlát be kell mutatni.
Az igénylőnek bizonyítani kell, hogy az önerőt a támogatáson és adott esetben a hitelen kívül felhasználta, vagyis azt teljes mértékben beépítette vagy átadta az eladónak.
Építkezés esetén:
- A bank utólag, készültségi fok arányosan kezdi meg a folyósítást, amelyet előzetes műszaki szakértés keretében ellenőriz le. A hitelintézet által elfogadott teljes költségvetés legalább 70%-áról saját névre szóló számlát kell benyújtani, ami a következő tétellel csökkenthető: a felelős műszaki vezető által kiadott írásos nyilatkozat alapján, a bontott anyag felhasználása a bekerülési költség 20%-ig beszámítható.
- A támogatás utolsó részletének folyósítását abban az esetben kezdi meg a bank, ha az igénylő bemutatja a végleges használatbavételi engedélyt.
A Magyar Állam nevére szóló jelzálogjog bejegyzés időtartamára kötelező lakásbiztosítást kötni.
- Mennyi időre szól a Magyar Állam jelzálogjoga?
Az önálló jelzálogjogot, valamint elidegenítési- és terhelési tilalmat 10 évre jegyzik be.
- Milyen esetekben kell visszafizetni a támogatást?
Amennyiben az igénylő nem a valóságnak megfelelő adatokat ad meg a kérelem benyújtásakor, úgy a támogatást vissza kell fizetni.
A Járási Hivatal utólagos ellenőrzése során megállapítja, hogy a kérelmező jogosulatlanul jutott hozzá a kedvezményhez.
Építkezés esetén, ha a támogatás igénybevételét követően a munkálatok nem fejeződnek be 5 éven-, vagy indokolt esetben kérhető 1 éves halasztáson belül, akkor a kedvezmény összegét vissza kell fizetni. Ugyanez vonatkozik arra is, ha az igénylő eláll az építkezéstől, vagy egyéb más okból kifolyólag meghiúsul a lakáscél.
A Magyar Állam javára bejegyzett jelzálogjog 10 éves időtartama alatt, amennyiben az épület lebontásra kerül, tovább értékesítik, bérbe adják, kiköltöznek onnan, vagy bármilyen lakáscéltól eltérően hasznosítják az igénylők, úgy a kifolyósított összeget szintén vissza kell fizetni.
Fontos: a folyósítást követő legfeljebb 90 napon belül kötelező lakcímkártyával igazolni és bejelenteni, hogy a támogatott személyek a szerződésben szereplő ingatlanba beköltöztek.
- Milyen költségei vannak a támogatásnak?
A bírálati díjat a kérelem a benyújtásakor szükséges megfizetni. A legtöbb banknál, ha hitellel együtt kerül megigénylésre a támogatás, akkor ez a költség elengedésre kerül. Alapesetben mértéke a megigényelt összeg 1,5%-a maximum 30 000 Ft.
Mind vásárlás, mind építkezés esetén a döntés előtt szakértő ellenőrzi az ingatlan- vagy a munkálatok állapotát, illetve építésnél szakaszonként műszaki ellenőrzéssel is számolni kell. Ezek díjáról mindig érdeklődj a választott hitelintézetnél.
Hozd ki Te is a legtöbbet otthonodból! Keress meg nyugodtan, és elkészítem a legjobb, személyre szabott ajánlatot!