A tavalyi év végén számos családi kedvezményt jelentettek be, melyek közül az egyik legfontosabb az adó-visszatérítési támogatás lett. A Kormány új otthonteremtési programja 2021. január 1-én hatalmas sebességgel indult el, melynek segítségével, még több család számára válik elérhetővé egy új ingatlan megvásárlása, vagy akár megépítése.
A támogatáshoz kapcsolódó feltételeket Az adó-visszatérítési támogatás nyújtását az új lakások építéséhez, vásárlásához kapcsolódó lakáscélú támogatásról szóló 16/2016. (II.10.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szabályozza.
Olvasd el részletes összefoglalónkat arról, miként tudsz felkészülni és hogyan tudod megigényelni a kedvezményt!
1. Miről szól a támogatás?
Az adó-visszatérítési kedvezmény a jogszabályban meghatározott költségekre, kizárólag egy alkalommal vehető igénybe, az alábbi esetekben:
- Új lakás építése – 2018. január 1. és 2022. december 31-e között kiállított, 27%-os ÁFA tartalmú számlák alapján kérelmezhető.
- Új lakás vásárlása – 2021. január 1. és 2022. december 31-e között kiállított 5%-os ÁFA tartalmú számlák alapján kérelmezhető. Az 5%-os ÁFA visszatérítési kedvezmény csak CSOK együttes igénylésével lesz érvényes.
2. Mely félteleknek kell megfelelnie az ingatlannak?
- Építkezés – 2008.július 1-e után kiállított építési engedéllyel, vagy az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bejelentését igazoló hatósági bizonyítvánnyal lehet az igénylést elindítani. Lakás esetén a hasznos alapterület maximum 150 m2, míg háznál legfeljebb 300 m2 lehet. Igénybe vehető az építkezés bekerülési költségének, vagy a telek vételárának kifizetésére.
- Új lakás vásárlása – Lakás esetén a hasznos alapterület maximum 150 m2, míg háznál legfeljebb 300 m2 lehet. A meghatározott ingatlanra vonatkozó adásvételi szerződésben szereplő telekárat is magába foglaló vételárra igényelhető.
3. Meddig igényelhető a támogatás?
Az adó-visszatérítési kedvezmény – ahogy fentebb említettük – a jogszabályban meghatározott költségekre, kizárólag egy alkalommal vehető igénybe:
- 27%-os ÁFA tartalmú számla esetén 2018. január 1-e után kiállított számlák alapján, legkésőbb 2022. december 31-ig.
- 5%-os ÁFA tartalmú számla esetén 2021. január 1-e után kiállított számlák alapján, legkésőbb 2022. december 31-ig.
4. Mekkora támogatási összeg igényelhető?
27%-os ÁFA támogatás esetén:
- Az adó-visszatérítési kedvezmény az építési telek, illetve az ingatlan építéséhez beszerzett anyagok és igénybe vett szolgáltatások, számlán feltüntetett összegével egyezik meg. Az így megfizetett általános forgalmi adót, maximum 5 millió forintot lehet visszaigényelni.
- Építkezés esetén kizárólag 27%-os ÁFA tartalmú számla fogadható el.
5%-os ÁFA támogatás esetén:
- Az adó-visszatérítési kedvezmény a telekárat is magába foglaló vételár, valamint a bank által jóváhagyott költségvetésben szereplő bekerülési költség számlán feltüntetett összegével egyezik meg. Ebben az esetben a megfizetett általános forgalmi adónak összegkorlátja nincsen.
- Új ingatlan vásárlása esetén kizárólag 5%-os ÁFA tartalmú számla fogadható el.
5. Milyen feltételek vonatkoznak az igénylőkre?
- Többek között, igényelheti magyar állampolgár, természetes személy, illetve nyugdíjas és szolgálati járadékban részesülő.
- Házastársak és élettársak együttesen kérhetik.
- Minden igénylő büntetlen előélettel kell rendelkezzen.
6. Milyen általános feltételek jellemzik a támogatást?
- Mindkét igénylő köztartozásmentes.
- Legalább az egyik fél részéről minimum 180 napos TB jogviszonyt szükséges igazolni.
- Az új ingatlanban kizárólag a támogatott személyek szerezhetnek tulajdonjogot. Házastársak vagy élettárak esetén mindkét félnek tulajdonossá kell válni.
- A kedvezménnyel érintett ingatlan tulajdonosainak vállalnia kell, hogy a Magyar Állam 10 évig jelzálogjogot, valamint elidegenítési és terhelési tilalmat jegyez be az ingatlanra.
- Az ingatlant nem terhelheti haszonélvezeti- vagy használati jog.
- Az ingatlan 10 évig nem értékesíthető, ez idő alatt a támogatott személyeknek vállalniuk kell, hogy életvitel szerűen benne élnek. A támogatás feltétele, hogy a folyósítást követő 90 napom belül kötelező minden személy lakcímkártyáját bejelenteni.
- Az igénylő nem rendelkezhet tulajdonnal az építkezést végző vállalkozásban.
7. Speciális feltételek építkezés esetén
- A kedvezmény iránti kérelem a használatbavételi engedély kiadását megelőzően, illetve 2008. július 1-e után kiadott építési engedélyekre vonatkozik.
- Az utolsó részfolyósításig szükséges a bank részére bemutatni az érintett ingatlan használatbavételi engedélyét.
- A támogatás folyósítása szakaszos, készültségi fok arányosan történik. Az igénylőnek, a bank által elfogadott teljes költségvetés legalább 70%-ról szükséges számlát bemutatni. Ezek dátuma az építési engedély kiadását maximum 6 hónappal előzheti meg, és nem lehet korábbi, mint 2018. január 1-e.
8. Külföldi állampolgár lehet-e igénylő?
- Nem magyar állampolgárok esetén legalább 3 hónapot meghaladó tartózkodási engedély esetén, és bejelentett magyarországi lakóhely igazolása mellett igényelhető a támogatás. Ezt minden év január végéig köteles igazolni a bank felé.
9. Hogyan történik a támogatás folyósítása?
Építkezés esetén:
- A folyósítás utólag, készültségi fok arányosan történik.
- Az építési telek megvásárlására jutó részösszeg egyben kerül kifizetésre az igénylő számlájára.
Új lakás vásárlás esetén:
- A folyósítás egyösszegben, az eladó számlájára történik.
Hozd ki Te is a legtöbbet otthonodból! Keress meg nyugodtan, és elkészítem a legjobb, személyre szabott ajánlatot!